Зимски биоскоп у Црквено-народном дому Светог Василија Острошког

Пројекцијом руског филма “Капела анђела“, која је у Црквено-народном дому Светог Василија Острошког у Никшићу, одржана у уторак 26. фебруара, почео циклус савремених филмских остварења, који ће трајати до средине марта.

Приказивање савремених европских остварења под називом “Зимски биоскоп“, на радост бројних љубитеља филмске умјетности у Никшићу, организује Братство православне омладине Светог Василија Острошког. У име организатора, приликом прве пројекције, обратио се Александар Вујовић, захваливши свештенству никшићког Саборног храма на подршци коју пружају раду новообновљеног Братства православне омладине.

О историјату филма, а нарочито о филмовима који се баве религиозном тематиком, говорио је јереј Слободан Јокић, архијерејски намјесник никшићки. Он је подсјетио да је филм настао као плод модерног индустријског друштва због чега, често, и није сматран за умјетност. Приказиван на вашарима и биоскопима за грош у самом почетку настанка, филм је био пука забава и бизнис, а тај забавни и комерцијални карактер он је, на жалост, задржао и до данас, оцијенио је свештеник Јокић.

Зимски биоскоп у Црквено-народном дому Светог Василија Острошког

“Иако је од самих почетака, по ријечима Андре Базена, филм био “заинтересован за Бога“, на шта указује постојање религиозних тема још у периоду нијемог филма, било је и оних теоретичара који су сматрали да је филм неспојив са духовним стварностима. Арнолд Хаузер је тврдио да је филм “посљедња стопа на путу ка профанизацији“, а француски семиотичари с Кристијаном Мецом на челу одбацивали су могућност философског и религиозног приступа филмској теорији. Француски феноменолози су жељели да истраже и духовну реалност иза семиотичких и материјалистичких теорија, заступајући тезу да филм, као најважнија модерна умјетничка форма, мора да обухвати област имагинације и духовног. Сматрали су да је права димензија филма у суштини метафизичка и да филм, не само да је способан да изрази свето него је неопходно да се и у том правцу развија“, напоменуо је отац Слободан.

Зимски биоскоп у Црквено-народном дому Светог Василија Острошког

Према његовим ријечима историја филма је “показала да већина филмова са религиозном тематиком није успјела да гледаоцу омогући доживљај светог и оностраног. Такви филмови, посебно они о Исусу Христу или догађајима из библијске историје, иако су имали добру намјеру да говоре о светом, успјели су само да остваре богате реконструкције библијских догађаја, лишене духовне реалности и представљају потпун промашај циља коме би такав филм требало да стреми, а то је епифанија (појава, пројава, јављање) светог“.

“Са развојем филма као умјетности јављала су се и дјела која су успијевала да дају наговјештај оностраног, а што је још занимљивије – поједини филмови који тематски нису били религиозни стварали су у душама гледалаца стање трепета и усхићености пред неизрецивим. Такви су између осталог филмови Андреја Тарковског и Ингмар Бергман, а Пол Шрејдер, амерички сценариста у самом дјелу “Трансцендентални стил на филму“, иде још даље и жели да покаже да је за представљање оностраног и светог у умјетности, потребан одговарајући стил. Као својеврстан узор он нуди стил византијске иконе, указује на његове карактеристике и средства која користи и прави аналогију са оностраним стилом на филму“.

Пројекције у оквиру “Зимског биоскопа“ биће организоване сваког уторка и четвртка у 19 часова. Осим “Капеле анђела“, с којим је отпочео циклус, поклоници филмске умјетности моћи ће да погледају још неколико заиста квалитетних и пробраних филмова: “О боговима и људима“ (Француска 2010), “Хорда“ (Русија 2012), “Покајање“ (Грузија 1984), “Изгнанство“ (Русија 2007) и “Диригент“ (Русија 2012).

Srpska pravoslavna crkva

Sveviđe